Het opzetten van onderwijskeukens en culinaire tuinen, ook wel culinaire geneeskunde genoemd, is een opkomend vakgebied in de Verenigde Staten. Het concept heeft het potentieel om de manier waarop gezondheidszorgsystemen met hun gemeenschappen omgaan te veranderen en kan een belangrijke bijdrage leveren aan preventieve geneeskunde.
Het aanleren van culinaire vaardigheden op jonge leeftijd kan gezond eetgedrag bevorderen, dat ook in de volwassenheid zal voortduren. Met name als behandeling van obesitas bij kinderen zou culinaire geneeskunde goed kunnen worden ingezet. Culinaire geneeskunde behelst het aanleggen van onderwijskeukens en eettuinen, zodat deelnemers worden betrokken bij het proces van zaadje tot bord. Onderwijskeukens en eettuinen kunnen eraan bijdragen dat de cultuur van gezondheid en welzijn tot buiten ziekenhuismuren en de spreekkamer worden uitgebreid. Samenwerking tussen tuinlieden, koks, architecten, onderwijzers en beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg kan helpen om patiënten weer de regie over hun gezondheid terug te geven. Het gemengde team van professionals kan mensen de middelen, kennis en het vertrouwen aanleveren om actief de gezondheid en het welzijn van zichzelf te bevorderen.
Tot nu toe zijn er enkele projecten in samenwerking met Amerikaanse ziekenhuizen opgezet. De ziekenuizen faciliteren de aanleg van onderwijskeukens en eettuinen op hun grondgebied. Een arts houdt vervolgens toezicht op de gezondheid van de deelnemers. Voorlopige resultaten laten verbeteringen zien in cardio-metabolische risicofactoren bij de deelnemers. Kinderen met overgewicht die meededen aan een van de projecten lieten gezonder leefstijlgedrag zien. De positieve resultaten werden ook teruggevonden bij de werknemers in de zorg die het project leidden.
Fals A & Brennan A. Teaching Kitchens and Culinary Gardens as Integral Components of Healthcare Facilities Providing Whole Person Care: A Commentary. Nutrients 2023;15(19):4162.