Website

-> Deze website is volop in ontwikkeling!


Voedingsgeneeskunde is al meer dan vijfentwintig jaar hét platform voor professionele en wetenschappelijk onderbouwde kennis, met een website, vakblad, podcasts en een jaarlijks congres. Het platform informeert en inspireert gezondheidsprofessionals om klachten integraal aan te pakken met leefstijl, voeding en specifieke nutriënten en zo bij te dragen aan een gezondere wereld beginnend in Nederland. De focus ligt op het verstrekken van wetenschappelijk onderbouwde informatie met een vertaalslag naar de praktijk.

Pijlers Voedingsgeneeskunde

  • Wetenschappelijk onderbouwde documentatie van relevante nutriënten, diëten, vormen van diagnostiek en therapiemogelijkheden met voeding centraal.
  • Bevordering van de integrale geneeswijzen middels integratie van complementaire benaderingswijzen in de geldende gezondheidszorg.

Platform voor

Voedingsgeneeskunde is het kruispunt in het platform van;

  • Therapeuten, artsen, apothekers, diëtisten en leefstijl coaches;
  • Wetenschappers, onderzoekers en opleiders;
  • Producenten en verkoop.

Platform door

Voedingsgeneeskunde bestaat in huidige vorm vijfentwintig jaar. In de vijfentwintig jaar is het langzaam maar gestaag uitgegroeid tot een platform met een website, nieuwsbrief, congres-beurs en een podcastserie.

De start werd gedaan door gerenommeerde journalist P.J. Kat in de jaren tachtig met de oprichting van uitgeverij Media Medica en het vakblad Arts & Alternatief. Inmiddels heeft zijn zoon Thomas de uitgeverij uitgebouwd tot een platform waar meer dan tien mensen professioneel werkzaam zijn.

Kanalen

Vaktijdschrift

Hoewel het internet een grote opkomst heeft doorgemaakt de laatste vijfentwintig jaar is het hart nog steeds het papieren vakblad Voedingsgeneeskunde. We weten dat de huidige doelgroep van therapeuten, artsen, apothekers, diëtisten en leefstijl coaches nog graag een mooi document in handen heeft of in de wachtkamer van de praktijk. We hebben echter niet de illusie dat dat zo blijft. Digitale media zullen een steeds grotere rol gaan spelen in ons platform.

Specs

  • Frequentie: 6x jaar
  • Oplage en bereik: 7.600 (+ 71 % groei in 25 jaar)
  • Lezersbereik: 20.000

Website

Kleine geschiedenis: In 2006 hebben we de eerste database gedreven website gebouwd onder domeinnaam ata.nl (Arts, Therapeut en Apotheker). De ontwikkeling voor de eerste grote update startte in 2011 en in 2014 was website versie 2 een feit onder de nieuwe naam voedingsgeneeskunde.nl.

Inmiddels zijn we vol in de ontwikkeling met de tweede update; versie 3. Na een omweg door versie 3 te laten ontwikkelen door een derde partij, hebben we besloten dat we dit het beste kunnen doen in huis. Een website ontwikkelen en bouwen is één ding maar de content flow van auteur tot website, papieren tijdschrift en nieuwbrief is een andere. Wij hebben het intern niet meer over een website maar over een webapplicatie.

Deze webapplicatie dient dus verschillende doelen;

  • Een prettig werkbare en stevig geautomatiseerde omgeving voor de content flow van auteur tot website, nieuwsbrief en papieren tijdschrift;
  • Een fijn digitaal platform voor therapeuten, artsen, apothekers, diëtisten en leefstijl coaches voor het lezen, delen en archiveren van content;
  • Een goede marketing tool zijn zodat we de ontwikkelingen op de voet kunnen volgen.

Specs

  • Bezoekers: 45.000 per maand. We zien een een lichte maar constante stijging.

Nieuwsbrief

De nieuwsbrief is stiekem één van onze succesnummers. Om een plaats te veroveren in de drukke Emailbox van een zorgprofessional is iets waar we trots op zijn. Elke week voorzien we de zorgprofessionals van het laatste nieuws uitgekozen gemodereerd door echte journalisten.

Specs

  • Abonnees: 26.000 krijgen wekelijks de nieuwsbrief
  • Werkelijk openen van de nieuwsbrief: 38 %

Podcast

New kid on the block is onze podcast serie. Hoewel? We hebben onlangs onze honderdste aflevering gevierd met een live gesprek met onze topauteurs Andrea van Vuren en Frits Muskiet. In korte podcasts van ongeveer een kwartier word je bijgepraat over de actuele stand van zaken afgewisseld met lange afleveringen waar we de diepte ingaan. We behoren tot de 10 % best beluisterde podcasts van Nederland.

Specs

  • Downloads totaal: 305,975
  • Unieke luisteraars: 59,326
  • Gemiddeld bereik per week: 1.500

Voortgang webapplicatie

We zijn met de update van Voedingsgeneeskunde website (versie 2) naar een webapplicatie (versie 3) alweer een paar jaar onderweg. We hebben daarin een omweg gemaakt door het proces uit te besteden aan een IT-bureau.

Toch hebben we op 1 januari 2025 na twee jaar, de de ontwikkeling en implementatie weer in eigen hand genomen. Dit omdat we dichter staan bij onze auteurs en redactie en we daardoor beter instaat zijn een omgeving te bouwen waarin de redactie zich zich thuisvoelt.

We hebben het project in verschillende fases opgesplitst;

Fase 1

De fundering: Ontwerp en bouw backend, server, databases en data structuur.

Planning

  • Q1 2025 - Afgerond

Fase 2

In de planning ligt dat de gedeeltes Vakblad, VGBC en Podcast operabel zijn voor VGBC2025.

Planning

  • Q2 2025 - Afgerond

Fase 3

Fase 3 bevat de Agenda en Partner gedeelte. Daarin laten we zien dat Voedingsgeneeskunde een volwaardig platform is. De agenda is een belangrijk deel Oude website gaat uit de lucht en daarmee is de transitie een feit.

Planning

  • Q4 2025 -> In volle ontwikkeling.

Fase 4

In deze fase staat de bezoeker centraal. Je kunt dan écht inloggen, je profiel aanpassen en je abonnement regelen via de winkel. Ook ligt in deze fase in de planning dat je tickets voor VGBC kunt kopen alsook losse nummers van Voedingsgeneeskunde.

Planning

  • Profiel Q1 2026
  • Shop Q2 2026

Fase 5

In fase 5 staat marketing centraal. Onze beurs-congres VGBC is de belangrijkste ontmoeting met onze doelgroep. Maar de Voedingsgeneeskunde webapplicatie is een uitstekend instrument om buiten VGBC ook vinger aan de pols te houden. Denk daarbij aan:

  • Inhoud statistieken - Welke artikelen zijn populair of juist niet. Via eigen kanalen maar ook Google
  • User statistieken - Gedrag
  • Trefwoord statistieken - Waar zit de zorgprofessional naar opzoek?.

De integratie met de nieuwsbrief wordt in deze fase ook versterkt en geautomatiseerd tussen webapplicatie en MailChimp. Niet alleen voor ons maar wellicht vooral voor de partners kan dit waardevolle inzichten geven.

Planning

  • Q2-3 2026 - Marketing statistieken
  • Q3 - Mailchimp implementatie
  • Q4 - Gepersonaliseerde aanbieding van advertentieruimte per user of per inhoud

Takeaway Partners

Zoals te lezen is Voedingsgeneeskunde langzaam maar gestaag aan het groeien. De rek is er nog niet uit;

  • Buiten de vertrouwde artikelen die de diepte ingaan plannen we een redactionele uitbreiding met meer nieuwsberichten per week. Dus de frequentie van uitingen via website en socials wordt verhoogd om de zichtbaarheid te verhogen. De redactie is bezig met de redactieslag die daarvoor nodig is.
  • We verkennen op dit moment de vergroting van onze doelgroep in de academische wereld. We merken dat binnen de 'reguliere' gezondheidszorg de 'complementaire' gezondheidszorg een grotere rol begint te krijgen.

Net zoals langspeelplaten en fotorolletjes weer een opmars doormaken denken wel dat het papieren tijdschrift nog wel even een plaats zal hebben in het medialandschap. Maar we denken we dat we inmiddels een stevig fundament hebben gebouwd om Voedingsgeneeskunde digitaal klaar te maken voor de toekomst. Daarbij speelt de Voedingsgeneeskunde webapplicatie een belangrijke rol;

  • Marketingdata genereren om trends in ons platform te monitoren;
  • Naamsbekendheid is de belangrijkste reden voor adverteren. De webapplicatie biedt intelligente plek om dat te doen;
  • Sommige partners doen wetenschappelijk onderzoek. De Voedingsgeneeskunde webapplicatie biedt ruimte om dat met de gezondheidsprofessionals te delen;
  • Uiteindelijk zien we ons platform als een plein waar alle disciplines elkaar ontmoeten. Niet alleen therapeuten, artsen, apothekers, diëtisten en leefstijl coaches maar ook hun beroepsverenigingen, de opleiders en de bedrijven. Door bij te dragen aan het geheel maak je je zelf sterker.

Tips en opmerkingen

  • Alleen voor klachten, opmerkingen en tips over de nieuwe website, kun je terecht door een mailtje te sturen naar web@sproets.nl o.v.v. 'Nieuwe website Voedingsgeneeskunde'.

Colofon

  • Joost Meeusen: PHP-ontwikkeling, serverbeheer, architectuur en contentbeheer
  • Sjoerd Kaandorp: Projectbeheer, architectuur en vormgeving